Välj inloggningsmetod:

Bank-ID i samarbete med Svensk e-identitet/grandid

Alin och Hedenlunds historia

Bolaget som startades 1939, fick namnet Alin & Hedenlund Fastighetsförvaltning AB 1945 och har således varit verksamt inom fastighetsförvaltning i drygt 80 år. Lika viktigt då som nu, var integriteten hos förvaltarna.


Förvaltare hade på denna tiden ofta en bakgrund som yrkesmilitärer. Dessa (män..) ansågs vara särdeles oförvitliga och pensionerades vid relativt låg ålder från aktiv tjänst, vilket gav möjlighet till en ”andra” karriär.

Detta kombinerat med vanan av att optimera resurser samt leda trupp, gjorde dem väl lämpade för att bedriva fastighetsförvaltning. Därför fick företagets grundare, Generalmajoren
Sven E. Alin (1881 - 1966) och Överste Magnus Hedenlund (1891 - 1974), snart ett antal uppdrag i innerstaden.

Efter det att grundarna pensionerade sig övertog Överstelöjtnant Nils Hertzell verksamheten tillsammans med disp. Karl Axel Rosenquist. Företaget överläts återigen 1977 till Förv. Curt Lönnell som i sin tur var verksam fram till 1991 då nuvarande ägare tillträdde. Genom att bolagets storlek ökat har idag även VD och nyckelpersoner ägarandelar.

Företaget har endast bytt ägare beroende på att föregående förvaltare pensionerat sig och betydelsen av kontinuitet är i allra högsta grad levande än i dag.

Alin & Hedenlund i dag

Alin & Hedenlund har, liksom vår bransch i övrigt, genomgått stora förändringar under de senaste tio åren. Vi har strävat efter att ta till oss det bästa av de förändringarna, genom att tillföra spårbar kvalitetssäkring och att sätta dem som bor och verkar i våra fastigheter i centrum.

Samtidigt har vi värnat om våra grundläggande värderingar av kontinuitet och småskalighet, vilket sammantaget skapar en tydlig men flexibel och lärande organisation. 

Vi strävar alltid efter att arbeta klokt vilket innebär att vi tar till vara på de erfarenheter vi gjort i tidigare eller parallella uppdrag med syftet att kunna återanvända så mycket som möjligt av nedlagd tid, till förmån för både våra klienter, kunder och oss själva. Detta åstadkommer vi genom att skapa trådar som sammanbinder de olika delarna av ett skeende såväl i avgränsade projekt som i den löpande förvaltningen. Dessa trådar ger en klar bild över både projektets upprinnelse och genomförandet och ska på ett tillfredställande sätt gå att presentera externt såväl som internt.

En viktig del av vår kvalitetssäkring handlar om att det sätt som företaget betraktas av vår omgivning och vår egen personal, alltid är i samklang med våra kärnvärden.